En typsik dag pa Swastha och helgen i Ooty

Efter onskemal tankte jag nu beskriva for er hur en typsik vardag kan se ut for oss nar vi ar pa Swastha. Ingen dag ar den andre lik, men ungefar sa har kan det se ut:

8.15: Frukost. Antingen ris med sas, eller brod med sas. Ibland far vi dosa, som ar en slags rispannkaka. Vi far kaffe varje morgon ocksa. (Sa nu har jag verkligen lart mig dricka det pappa! Dock med socker och mjolk, nagot annat existerar inte har.)

9.00-10.00: Bon, yoga och meditation for barnen. Det sker utomhus och alla barn deltar i den man de klarar av. Sara och jag hjalper till och tittar pa.

10.00-10.45: Forsta lektionen. Da undervisar Sara och jag i tex engelska. Vi har lart dem farger, siffror och en massa smaord. Oftast gar det till sa att vi malar tex en bil pa tavlan och skriver det engelska ordet, och sa far de rita och skriva av det. Det har gatt bra for det mesta, forutom nar de trodde att min gris var en katt och min morot var en glass...

10.45-11.00 Rast. Barnen dricker varm mjolk och vi dricker te. Teet ar blandat med mjolk och socker och heter chai. Otroligt gott.

11.00-12.30: andra lektionen. Da undervisar vi i tex matte. Det tycker barnen ar valdigt roligt. Da sitter de mycket koncentrerade hela lektionen. De kan plus, minus och multiplikation. Nivan ar dock valdigt blandad. Vi brukar skriva upp tal pa tavlan och sen far de rakna ut det i sina skrivblock. Vi far hjalpa till mycket och forklara hur man gor. Ibland ar det svart eftersom de flesta inte forstar engelska. Men med lite kreativitet och mycket talamod sa gar det mesta.

12.30-13.30: Lunchrast. Denna maltid bestar i princip alltid av ris med nagon slags gronsaksrora. Det ar valdigt gott. Maten ar nastan alltid helt vegetarisk. Vi har fatt kyckling tva ganger tror jag.

13.30-15.00: Sista lektionen. Da har vi tex bild med barnen. Vi brukar oftast bestamma vad de ska rita, for det marks att de uppskattar en tydligt struktur. Sa vi malar nagot pa tavlan och sen far de forsoka mala av. Ibland far man rita ett streck i taget for att de ska kunna hanga med. Ibland later vi dem ocksa sjunga lite pa den har lektionen. Da star de framfor tavlan och sjunger och gor rorelser.

15.00-16.00: Lek utomhus. Ibland ar det nagon arrangerad lek, men oftast far de leka fritt. De kanske hoppar hage eller jagar varann... De tycker ocksa om att gora klatscher med oss. (Ni vet, man klappar handerna pa varann och sjunger en visa typ..)

Efter det ar vi lediga fram tills middagen 20.00. Da gar vi ibland in till Suntikoppa (som nu), eller gar pa en promenad, eller bara sitter i solen och tar det lungt. Det ar lite olika.

Sa kan alltsa en dag se ut for oss. I alla fall forra veckan. Det kan handa att denna vecka blir annorlunda, for jag tror vi ska vara i en annan klass. Idag har vi varit ute hela dagen allihopa, det har varit dans. Barnen har upptratt med lite olika danser och sadar. Jag trivs i alla fall superbra. Vi har kommit in i vara lararroller nu. Oftast ar vi ensamma med barnen. Jag har borjat fa fin kontakt med manga av barnen sa det kanns valdigt roligt.

Det finns en liten kille som ar det sotaste jag sett. Han ar 18 ar men endast ca 80 cm lang. Hans kropp ar unegfar som en trearing, men han ser lote aldre ut i ansiktet. Han ar sa himla sot och det ar sa gulligt nar han typ sitter och laser tidningen.

Helgen spenderade vi som sagt i Ooty. Pa lordagen var vi ivag pa trekking hela dagen. Det var jatteroligt. Vi akte ivag pa morgonen och kom hem sent pa eftermiddagen. Vi var en grupp pa 14 personer inklusive en guide. Det var tyskar, britter och fransman. Vi vandrade over angar, hagar, kullar och dalar och det var valdigt vackert. Vi blev aven guidade genom teplantager vilket var haftigt att fa se. Vi kom aven till en liten by mitt ute ingenstans. Dar sag vi byborna gora sina vardadssysslor och sen at vi aven lunch dar pa en liten restaurang. Det var valdigt enkelt, dukarna pa bordet bestod av tidningspapper. Men gott var det. Efter lunchen borjade vi vandra uppfot ett berg. Det var soligt, svettigt och jobbigt - men vart modan. Nar vi nadde toppen sa var det den otroligaste utsikten jag nagonsin skadat. Vi stannade dar en lang stund och bara njot, vilade och forundrades. Helt otroligt.

Det var en underbar dag. Dagen efter, igar, var dock den varsta hittills. Natten var iskall (under nollan, det var frost pa morgonen) sa vi sov med tio lager pa oss. Klader och filtar och turbaner pa huvudet. I alla fall, pa morgonen var jag sjuk. Och vi spenderade en hel dag i en trang och skranglig buss. Jag hade feber och fros, madde illa och hade diarre och huvudvark. Jag spydde ut genom fonstret och fick tigga till mig en toapaus. Jag hade den varsta magknipen jag haft i hela mitt liv tror jag...

Vid fem var vi antligen hemma och jag stupade i sangen efter att jag tryckt i mig piller for magen och huvudet. Idag var jag frisk igen!


Kommentarer
Postat av: pappa

skönt att höra att du är frisk igen, kanske något du åt i byn?, skoj att läsa om er vardag. Duktig flicka med kaffet!

2010-01-25 @ 13:26:20
Postat av: mom

oj, din stackare vad jobbigt att resa när man mår så dåligt. skönt att du redan är bättre igen iaf! tack för utmärkt dagrapport. hälsa till alla barnen därnere! puss <3

2010-01-25 @ 13:38:03
Postat av: Aunt Anneli & cousin Emma

Stackare! Vad jobbigt att vara sjuk på en buss, knökfull och varm dessutom. Ischa! Undra om det var kranvattnet..nå skönt att du blev frisk så fort iaf! Vad roligt att läsa om hur era dagar ser ut..tänk att du undervisar barnen! Man blir ju stolt, helt klart!



Ha det bäst nu...sköt om dig..kramar!

2010-01-25 @ 13:58:16
URL: http://annelimoments.blogspot.com
Postat av: lil'sis

roligt att få veta hur din vardag är :)

2010-01-25 @ 15:51:52
Postat av: Från Farfar och Farmor

Häftigt Sara.Vad duktiga ni är båda två.Det var kul att läsa om era dagar på hemmet.Här hemma är det fortfarande kallt,mer snö att vänta enligt SMHI.Vad skönt att du blev ok ganska snabbt ,magsjuka är ingen höjdare.Kramar från oss.

2010-01-25 @ 17:19:53
Postat av: tamara

kul att det går bra! men fan vad jobbigt när man blir sjuk :/ jag vetinte om du har det tillgängligt, men cola brukar vara skitbra när man är dålig i magen & sådär. funkar lite som samarin typ.

2010-01-27 @ 21:31:40
URL: http://milestogo.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0