Trekking week

I mandags begav vi oss fran Mysore till Tamilnadu dar vi var de tva forsta dagarna. Det var en ca tre timmar lang busstur som vi spenderade i en liten skranglig minibuss tillsammans med en bunt falsksjungande indier. Nar vi kommit fram till Tamilnadu blev vi upphamtade av en jeep som korde oss till stallet dar vi skulle spendera den forsta natten. Det var hogt upp, mitt ute i vildmarken. Vi bodde i en liten stuga, dar tomten var inhagnad av stangsel pa grund av vilddjuren. Det var valdigt vackert och mysigt.

Pa eftermiddagen var det dags for buss-safari. Vi sag en massa hjortar, pafaglar, och en elefant. Nagra pastod sig ocksa ha sett en tiger, men den sag inte vi sa jag vet inte om det var sant...Efter det sa var vi pa en elephant camp. Dar fanns ungefar 15 elefanter, och vi sag val ungefar halften. Vi fick klappa en liten mini-elefant, endast 2 ar gammal. De brukar bli runt 75 ar. Vi fick se dem ata, bajsa och kissa. Vi sag aven vildsvin och apor. Pa kvallen gav vi oss ivag pa night safari. Det var riktigt spannande, och vi hade turen att fa se bade vilda elefanter och en leopard pa riktigt nara hall. Det blev nastan otackt nar en av elefanterna kom sa nara jeepen att den nastan attackerade oss. Vi skrek som sma barn och kastade oss pa varandra, men sjukt kul var det. Vi sag aven bisonoxar och kaniner.

I stugan var det ocksa gott om djur. Spindlar, kackerlackor och odlor. Sa sota. Pa tisdagsmorgonen var vi ivag och red pa elefanter och kollade in annu lite mer hjortar och apor. Efter lunch lamnade vi Tamilnadu och akte till Kerala. Bussturen var magisk pa grund av utsikten. Vi akte pa smala serpentinvagar som slingrade sig langs bergen och sag ut over vackra te-plantage dar manniskorna jobbade. I Kerala bodde vi pa ett stort hotell och dar var vi de tre andra natterna.

Pa onsdagen borjade vi med att besoka en grotta som var belagen hogt uppe pa ett berg. Vi gick och gick och gick, och till slut var vi uppe. Efter att ha klattrat genom sma oppningar i berget var vi slutligen inne i grottan. Dar fanns inristningar som var over 8000 ar gamla, och man sag valdigt tydligt vad de forestallde. Pa eftermiddagen gick/klattrade vi lite mer och kom till tva vattenfall. Pa det ena stallet var det bara vi, sa vi slangade av oss skor och vadade ut i vattnet och bara njot.

I torsdags hade vi en traditionell svensk julafton. Vi borjade dagen med att aka trampbat i en liten sjo och sola oss lite. Sen var det dags for veckans stora utmaning: den langsta och jobbigaste klattringen. I stekande sol kampade vi oss uppfor och nerfor berg, i ca en timme at varje hall. Genomsvettiga men glada kom vi till ett vattenfall, det storsta hittills. Dar var vi ett bra tag och bara njot. Vi var ganska trotta. Klattringen var riktigt jobbig, och ibland lite laskig. Vi var sjukt hogt upp, och ibland var man tvungen att halla sig i rep for att kunna ta sig upp. Traningsvarken i mina ben ar inget att leka med. Pa kvallen kopte vi lite indiskt snacks och firade att det var jul. Vi hade inga julklader med oss, men vi tog pa oss rott lappstift allihopa till middagen. Valdigt snyggt.

Igar var vi och besokte en liten o. For att ta sig ut till on var man tvungen att aka flotte. Det var en man pa flotten som drog oss over med hjalp av ett rep som gick mellan fastlandet och on. Det var alltsa inte sa langt over. Pa on fanns en massa klippor, stenar och sand dar det var fullt med folk som badade. Med klader. Detta var den sista utflykten och efter det sa satte vi oss i en buss igen som tog oss tillbaka hit till Mysore. Nar vi kom hit igar kvall kandes det nastan som att komma hem. Vi bor pa samma hotell, till och med i samma rum, som forut. Men endast i tva natter, for i morgon bitti aker vi till Goa. Det kommer bli en lang dag och natt, bussresan tar totalt 18 timmar.

Postat av: mormor

Hej Sara. Vad roligt att få ta del av allt du har sett under de här dagarna. Du ser också ut att må bra på bilderna vilket är skönt. Vi förstår att ni blir trötta efter alla utflykter ni gör. Vi tänker på dig varje dag. Nu har det redan gått tre veckor sen du reste. Tomten saknade dig.... Du ska ha det så bra även i fortsättningen. Många kramar från mormor och morfar

2009-12-26 @ 14:05:26
Postat av: Morbror

Hej

Va härligt det verkar vara. Skulle vara skönt att vara i värmen. Här har nu den värsta julhysterin lagt sig och barnen är nöjda med alla julklappar. Valdemar tyckte bäst om en trollerilåda och sa till oss dagen efter att "-Jag som alltid har velat trolla, nu kan jag ju det" Så vi får väl se om han trollar bort brorsan. Läste på nyheterna att det ska bli minus 20 gr här hemma de närmaste dagarna. Puh. Ha det fortsatt bra. Mvh/Stefan

2009-12-27 @ 09:19:27
Postat av: lil'sis

haha det är nog bara du som beskriver kackerlackor som "söta". nu är vi hemma från trysil! lite skillnad från indien - när vi åkte hem var det minus 29 grader. vi är inte alls avundsjuka på värmen.. högegga hälsade till dig :) saknar dig sis

2009-12-29 @ 16:14:56
Postat av: pappa

vilka äventyr! ser otroligt vackert ut. Missa inte hippiemarknaden i Goa, den ska va nåt alldeles extra har jag hört. Saknar dig, ha det bra!

2009-12-29 @ 16:21:33
Postat av: mom

Hej Sara!! Så bra att du varit på träningsläger och fått lite träningsvärk :) Helt annorlunda än vår upplevelse i Trysil där det var kallt och vår träningsvärk kom från backarna i Högegga... men nu är vi hemma igen i Ljungsbro. Hoppas ni har det bra i Goa efter den långa bussresan! Längtar efter dig gumsi!